VOLYM | ||||||
|
Att
bli samtidskonstnär Del ur
Kap 1:
Att
komma igång
med praktiken. Slutet; numera enkelt.Förr
var det ett elände för konstnärerna
att avsluta ett verk. Tog man konsten på allvar blev frågan
om när
ett verk var färdigt riktigt besvärlig. Detta hänger samman
med den ovannämnda KONSTENS VERKSHÖJD, alltså en ambitionsnivå som
pressar sig upp i det gudomliga. Med en sådan måttstock är
det svårt att få till ett verk som passar; verket skulle
tvingas bära oändligheten, hur det nu skulle gå till.
Men faktiskt kan man tala om sådana verk, de allra största
pärlorna i konsthistorien är de som konstvärlden i stor
enig het kan samlas kring: Michelangelo, Rembrandt, Cézanne… Man
skall inte ett ögonblick låta sig förföras av denna
kollektiva uppvisning. Den oändlighet och transcendens som konstvärlden
betraktar som därstädes säkerställd är producerad
och intuitivt inlärd. Där uppenbarelser finns i församlingen
kommer nya uppenbarelser, samstämmiga med de gamla, att åstadkommas
av de nya generationerna. Men nu har
vi koderna på ett oväntat sätt! När man
städar sin våning – hur skall man avsluta, när är
det färdigstädat? Ja, man kan alltid städa lite till,
men det är sällan någon ser ett större problem i
denna akts fullbordande. Städning är inte kreativt. Ändrar
förhållandet ”kreativt” på saken? Nej, för
att få en konstnär att sluta, ge denne en deadline på samma
sätt som man har det i andra kreativa yrken. Och ofta har konstnärerna
redan deadlines och de brukar bli klara. Men samtidskonsten är mer öppen än
så. Ett konstverk finns inte längre som något som kan
avslutas och bli stående ogenomträngligt och definitivt. Konstnären
må ofta vara den som sätter igång något; sedan
fortsätter han, åtminstone så länge som någon är
intresserad. När intresset försvinner – case closed.
Det kan öppnas igen, men det sker sällan. Å andra
sidan får vi räkna med att konstverken som projekt blir allt
längre och att man förväntar sig att det ena projektet är
sammanbundet med nästa. Om
man fortsatt skall tala om konstverk blir det fråga om att
diskuteraepisoder i en process. Praktiken: cv och portfolioIngen skall
glömma bort sin curriculum vitæ (c. v.). Betänk
att det postmoderna framhävandet av texten som ersättning för
verklighet har något att göra med det här. Det man gjort
kan verka som lite mer när det skrivs ner på ett bra sätt.
En cv är framvisandet av sitt aktivitetsfält och på samma
gång ett dokument om erkännande. Det är lätt för
en van medlem i konstvärlden att placera en konstnär genom
att se igenom dennes cv. Det som tas upp i denna är vanligtvis 1)
utbildning 2) separatutställningar 3) samlingsutställningar
4) hänvisning till texter och skrifter om konstnären och
eventuellt egna texter 5) erhållna stipendier 6) övrigt (som
man gärna kan kalla miscellaneous vilket verkar proffsigt).
När man är nytillkommen konstnär kan man naturligtvis
inte ståta med alltför mycket fjädrar, men mängden
av kanske ganska obetydliga saker ger en positiv bild av aktivitet. När
man väl fått samlat en del utförda saker skall man sovra.
Dessa matsedlar väcker ibland lite löje eftersom det är
att visa sin skrytlista, men det är ett identitets- och legitimationsbevis
och bör därför skötas med omsorg. Det lönar
sig inte att ljuga (om man inte gör sin cv som ett konstnärligt
projekt förstås), men med rätt handlag kan man ändå få saker
att se lite bättre ut än vad de egentligen är.
Alltid: tag initiativ!Ju fler
aktiviteter man sätter igång desto snabbare och säkrare
resultat. De flesta konstnärer inriktar sig på fel saker och
tar för få initiativ. Om man väljer att inte tillhöra
den kategorin befinner man sig redan på rätt sida om framgångsstrecket.
Tag alltså initiativ till projekt och utställningar. Inse
att det i början av karriären inte är möjligt att
finna samarbete med specialister. Man kan tvingas att själv
spela rollen av curator, teoretiker och PR-man när man skall få något
att hända. Det är lika viktigt att ställa ut andra som
att själv ställa ut. I folksamlingar där det diskuteras
något eller där föredrag hålles, gör er synliga
och hörbara genom att uttala er och ställa frågor. Gör
det alltid omedelbart, verkan blir betydligt större och långt
mera märkbar än om man väntar tills några andra
framträtt. Det finns knappast något annat sätt att lära
sig agera i en publik miljö än att komma till tals genom att
själv sätta igång. Det kan ta emot i början men
det blir snabbt lättare. Begå inte 23 misstaget att bli stående
stum. Två saker skall emellertid påpekas. Tänk på att
det finns en estetik i att uttala sig. Om man blamerar sig som nyanländ är
en sak men sedan får man bättra sig. Man måste intuitivt
skaffa sig en föreställning om hur och vad som skall sägas
för att konstvärlden skall reagera gynnsamt.
KringarrangemangNär man gör utställningar eller projekt är det viktigt
att tänka brett. Det är nu så att utställningar är
vanliga och den ena avlöser den andra. Konstnärer, som sällan är
kreativa och nytänkande, glömmer ofta bort vilket konventionellt
beteende de faktiskt har när de ställs inför utställningsuppgiften.
Det kan nog kännas riktigt för konstnären att göra
en utställning enligt invanda mönster, men det gäller
att engagera publiken. Man kan göra en del av själva utställningen
och om det finner man många strategiska förslag längre
fram i boken. Här vill vi bara peka på kringarrangemangen.
Se alltid till att det sker något under utställningen! Det är
inte ovanligt att det bjuds på arrangemang, men oftast sker detta
inte. Tag därför initiativ till exempelvis Samtal med konstnären, Visning
av utställningen (av konstnären eller någon annan)
och inte minst Seminariet. Om ett seminarium aktiveras ger man
en klar signal om att utställningen inte är vilken som helst.
I alla större sammanhang finns det alltid seminarium med inbjudna
föreläsare av så hög klass man har råd med.
Seminarierna har förmodligen ingen annan funktion än att ett
antal människor träffas (ja, de skall självfallet visa
projektets status), men det är 24 nog så viktigt. Tänker
man genom saken bör det gå att ordna åtminstone något
seminarium utan att detta innebär dryga kostnader. För att
göra det tillräckligt intressant och markera aktualitet skall
man vara väl insatt i samtidskonsten och vad som är gångbart
av ämnen och infallsvinklar. Tänk detta som ett ordspråk: Det
finns utställningar med seminarier, men de flesta har det inte.
Ett seminarium bör ordnas med i alla fall ett par talare och det
absolut nödvändiga, en moderator. En bra moderator
håller samman seminariet och lyfter det till något det absolut
inte är. Moderatorn är i princip jämförbar med konferencier och toastmaster. Man måste envetet synas, finnas och visa aktivitet (på rätt sätt naturligtvis, som det går till i DIS) för att vinna den helt nödvändiga trovärdigheten. Och denna trovärdighet skall föras till en så hög nivå som möjligt.
Hela kap
10:
Den
som vill bli en konstnär
i DIS kan radikalt förbättra sina möjligheter genom att
agera mer medvetet i konstvärlden genom nätverksbyggande och
att göra
rätt sorts konstprojekt. Man kan beteckna det arbetet som
en form av branding (varumärkesuppbyggnad).
Branding för en konstnär handlar om att konstruera sig själv. Den ekonomiska
managementlitteraturen är en miljardindustri. Det mesta inom
denna genre är dock gammal skåpmat i nya förpackningar med nya
ord för gamla begrepp. En stor del av grunden är densamma. En
konstnär behöver inte nämnvärt läsa in sig på området. Det
räcker att fundera noggrant på några utgångspunkter och översätta
det till sin egen vardag. För att exemplifiera med tvättmedel: Ibland råkar
man hamna i en affär där de inte har det märke man brukar
köpa. Istället finns ett stort och oöverskådligt
utbud. Det första kriteriet vid valet av tvättmedel är
att man vill ha ett som fungerar – en bruksfunktion. Förmodligen är
det egentligen inte är så stor skillnad i kvalitet mellan
de presenterade produkterna. Något kan dock vara sämre, troligtvis
det billigaste som dessutom är miljömärkt. Man
tittar på paketen, läser om innehållet som man i bästa
fall svagt förstår. Det
gäller som sagt att konstruera sig själv som konstnär.
Man bör göra klart för sig åt vilket håll
man vill gå och acceptera spelreglerna, även de negativa.
DIS eller konstrundan? Eller skall man försöka med båda?
Vissa mål i livet kräver uppoffringar. Man skall anstränga
sig för att finna en helhet som fungerar och där alla delar
verkar åt samma håll. Bäst chans att konstruera sig
själv finns i början av ens karriär då man är
ett oskrivet blad; man slipper att visa upp en cv med tvivelaktiga inslag.
Omvärlden har inte heller hunnit bilda sig en uppfattning. Det är
emellertid fullt möjligt att ändra både strategi, marknad
och positionering med tiden. Positioneringen är något man
behöver se över hela tiden allteftersom omvärlden förändrar
sig. Konstbegreppet och vad som anses som kvalitet förändrar
sig många gånger och man kan anta att detta kommer att fortsätta.
Konstvärlden är alltjämt förtjust i konstens utvecklingstanke. Som vi har nämnt och betonat är postmodernismens intåg en av de största förändringarna på senare tid. Men fortfarande är det många som lever kvar i modernismen och utifrån den fortsätter med det moderna konstprojektet. Exempelvis frågar sig många konstnärer och utställningsbesökare varför konstsalongerna har förlorat sin status. De förstår inte att salongens grundtanke med det objektiva ögat som urskiljer de bästa bilderna är borta. Istället för att omdefiniera salongen till att slå vakt om den regionala konsten – vilket oftast är den konst som visas i salongerna – producerar de ansvariga organisatörerna fortfarande mediokra och brokiga salongsutställningar. Man hör talas om konstnärer som fortfarande skickar in till salongerna med motiveringen att det var det som gällde förr. Det kom ju så mycket folk till utställningen.
Omvärlden och Swot-analysen Det
första man bör fundera på i
arbetet med att konstruera sig själv är att ställa
frågan hur ens omvärld
ut. Att göra vad som benämns en omvärldsanalys. Det är
raka frågor: Hur ser konstvärlden ut idag? Vilket konstbegrepp är
rådande? Vilka teorier är inne respektive ute? Mycket grundläggande
information om hur konstvärlden ser ut idag framkommer för
den som studerar denna bok. Med
omvärlden menar vi här i första hand konstvärlden.
Men självklart bör man även beakta världen utanför
eftersom den påverkar konstvärlden. Det blev t.ex. jobbigt
för några av 80-talsmålarna när det glada 80-talet,
och med det pengarna, försvann från konstvärlden. Några
konstnärer fick ekonomiska svårigheter med sitt fortsatta
måleri medan andra mer eller mindre slutade att måla och
istället vände sig till andra medier som film, video eller
installationer. På så sätt kunde de senare också ha
en rimlig chans att fortsätta vara aktuella under 90-talet. De som
stannade kvar i måleriet fick betydligt svårare att få utställningar.
Ett tekniskt exempel är Internet som underlättat informationsflödet även
för konstvärlden. Framväxten av lågprisflyget har
gjort det både billigare och enklare att resa. Dessa externa faktorer
påverkar naturligtvis konstvärlden. Det är alltså till
fördel att skaffa sig en inblick i omvärldens förändringar. Nästa steg är att finna var man själv står någonstans
i förhållande till omvärlden. En väg är att
göra vad som i företagsekonomin kallas för en SWOTanalys. SWOT
står för styrkor (strengths), svagheter (weaknesses), möjligheter
(opportunities) och hot (threats). I SWOT-analysen struktureras var man
själv står någonstans i förhållande till
omvärlden – i detta fall konstvärlden utifrån – och
ens styrkor och svagheter. Samtidigt tydliggörs vilka hot respektive
möjligheter man står inför. . Styrkor
avser sådant en konstnär är duktig på eller
har talang för. Man kanske kan flera språk och är organisatoriskt
lagd. Kanske är man en duktig hacker, bra på programmering
och fotografering. En styrka kan också vara att man har gått
i ”rätt” skola eller redan ingår i ett starkt
nätverk. Kanske förfogar man över familjepengar? .Svagheter rör samma kategorier som styrkorna. Konstnären i fråga kanske bara kan svenska? Kanhända är denne i grunden talanglös på organisation och är uppenbart opraktisk. Har dessutom svårt att minnas namn på personer och lider av social fobi. En annan svaghet kan också vara att man än så länge bara har ett enstaka bra konstprojekt på sin cv. Eller att man inte är någon överdängare på att skriva stipendieansökningar. En möjlighet kan vara att det dyker upp ett intresse och en efterfrågan på ett område man arbetat med under lång tid. Eller avse ett konstprojekt som trots att det såg hopplöst ut verkar väcka konstvärldens uppskattning. Kanske har man fått ett ateljéstipendium i New York eller blivit inbjuden till en samlingsutställning i Island i vilken flera erkända konstnärer och curatorer kommer att befinna sig. Kanske öppnar ett flygbolag en lågprislinje mellan den egna bostadsorten och Berlin.
Listan på vad man kan sätta upp i SWOT-analysen kan säkert göras lång och komplicerad. Den kan innefatta allt. Det är inte heller självklart vad som är en möjlighet och vad som är ett hot. Poängen är att man bör kunna skönja ett mönster när man funderat igenom dessa kategorier. Det man bör satsa på är en kombination av talang och möjligheter. Måhända har man styrkan att kunna tala flytande franska och om Paris skulle se ut att åter bli en betydande konststad bör man ställa sig frågan om det kanske vore värt att flytta dit ett tag. När det gäller svagheter kan man överväga att göra någonting åt dem; kanske behövs en kurs i videoredigering. Det är egentligen inga problem med svagheterna så länge man vet om dem och undviker att hamna i situationer där de blottas.
Den
enklaste och därmed första strategin i detta arbete är
att utgå från vad man själv är bra på och
där det finns möjligheter. Positioneringen bör ta 223
hänsyn till en rad aspekter: i vilka skolor man gått, vad
för slags konst man jobbar med, ålder, möjliga identiteter
man kan förknippas med utifrån kön och etnicitet, boplats
och så vidare. Det man redan har och kan bör man överväga
att förstärka. Det gäller att iaktta styrkor och möjligheter. Språkkunskaper är bra för att nå DIS. Det är bra att vara händig om man vill göra noggranna och avancerade träkonstruktioner. Vill man positionera sig som teoretisk är det bra att ha verbal förmåga och vara påläst. Många konstnärer inom DIS arbetar i sitt konstnärskap med ett område eller en tematik de behärskar vid sidan av konsten; det kan vara ett tidigare intresse eller yrke. Hantverkare som gör kök, fältbiologer som gör konst med naturen som bas, en erfarenhet från sjukhusarbete. Det är inte nödvändigt, men gjorda erfarenheter går att använda i konsten. De bidrar också till trovärdighet i ett projekt. I denna process är det också väsentligt att välja en marknad. Det kan vara utifrån geografin: Sverige, biennalerna eller New Yorks konstliv eller ett skikt i marknaden som performancekonst eller videokonst. Man kan välja att slå sig in i DIS direkt men det är kanske lämpligare att sikta in sig på det svenska språkområdet och de svenska nätverken först. Lyckas man uppnå en stark position inom de svenskbaserade nätverken kan det ge en biljett till DIS. Det går också att skapa sin egen spelplan där man inte längre är i samma behov av konstvärldens agenter och då kan man själv bestämma reglerna, men det är svårt och få förunnat. Exempel på sådana konstnärer är i Sverige Ernst Billgren och internationellt paret Christo som båda är starka varumärken även utanför konstvärlden. Detta har möjliggjort finansiering och att de kan genomföra konstprojekt utan konstvärldens agenter. Märk väl att om man lyckas vinna framgång på egen hand kan man mycket väl bli suspekt i konstvärldens ögon.
POSITIONERING Positionering
handlar om att finna sin plats och muta in den i konstvärlden. Det
handlar om att placera sin produkt på den marknad man valt och
markera produktens skillnad gentemot konkurrenternas. Varumärket
och dess produkter ska stå för något. Positionering
sker som en medveten kombination av det nätverk man förfogar över,
den roll man har och hur man lyckas med att skapa en berättelse
(meningsbildning) kring sin konst. Detta arbete förstås som
en genomtänkt helhet där alla detaljer strävar mot ett
och samma mål. Detta arbete kan i stora drag delas upp i konstnärsrollen,
produkten och distributionen. Observera att positioneringen är viktigare
att bedriva gentemot de närmaste konkurrenterna än mot
dem som arbetar med något uppenbart annat. Positionering handlar inte om vad en sak egentligen är utan om hur den framstår i andras ögon. Det är inte längre produkten i sig som säljer utan varumärket. Konstnärens namn kan sägas utgöra ett varumärke och konstprojektet kan ses som själva produkten. Hur en sak framstår har man all möjlighet att påverka. Som vi redan varit inne på behöver man inte vara först inom ett område men man kan få det att verka som om så är fallet. Det är vanligt att konstnärer presenteras som de just nu mest intressanta. Det gäller att få det att verka trovärdigt. Inom DIS är det svårare att påstå sig komma med något nytt eftersom det finns många som bevakar. Det är lättare inom mer perifera områden där man kan visa ”nya” saker som egentligen är ett decennium gamla. Om det skulle upptäckas brukar det inte få några konsekvenser.
Konstnärstyper Om man bestämmer sig för att utveckla sin framtoning som konstnär bör man naturligtvis välja en stil och en attityd som är intressant just nu. I första hand förknippar man stil med klädsel och accessoarer, medan intressanta attityder kan vara t.ex: radikal, kvicktänkt, frispråkig, energisk, feministisk. Typgalleriet har man också glädje av när man skall examinera individer i konstvärlden. Det har dessutom en giltighet som sträcker sig även till angränsande områden som konstkritiker, curatorer osv. Orsaken till att nämna detta är att det finns en förväntan att konstnären skall vara avvikande. Det är en stark tradition som fortsätter att spela en betydande roll både inom och utanför konstvärlden. Medvetet och omedvetet är också konstnärerna med i samma spel. Med analysen av konstvärldens typologi tar man ytterligare ett steg in i som om världen. Återigen understryker vi att det inte rör sig om hur det är utan hur man lyckas framställa det. Var klar över att medvetenheten är tämligen låg i dessa saker, alltför många tror att de verkligen är den de verkar vara. Så inte en fullfjädrad DIS-konstnär. Lyckas man väl med sitt stil- och attitydarbete kan praktiskt taget ingen upptäcka det. När det gått så långt att man inte ens själv lägger märke till sin maskering bör man genast dra öronen åt sig.
Rockstjärnan:
Under 1980-talet dök denna upp framför allt i Tyskland där
två generationer av Neue Malerei med viss framgång
efterliknade dåtidens rockstjärnor med svarta och nitade
läderjackor. Det var också tiden då konstnären
kunde bli stjärna över en natt – som i rockmusiken.
Dagens upplaga bär ofta keps eller luva inspirerad av rappare,
tekno och dj:ar. Vanlig övrig klädsel är hängjeans, även
här gympaskor. Eftersom det idag finns ett brett utbud av musikstilar
finns det även många modestilar att välja bland. Den
seriöse: Denne figur lägger inte särskild vikt
vid klädseln utan går in för attityden att alltid framstå som
seriös. Alltid mån om att verka trovärdig och förknippad
med de rätta personerna i konstvärlden, synlig på aktade
gallerier och utställningar. Idog, pålitlig men i allmänhet
tråkig.
PRODUKTEN – ATT SKAPA MENING Vilken konst skall man producera? Det första att tänka på är att konsten egentligen inte spelar någon större roll. Det är meningen och den omgär dande teorin som ger produkten. Återigen, det handlar om hur produkten framställs på en marknad. Därför gäller det att finna en mening till sin konst. En central aspekt är att fundera på kundens behov: Vad vill konstvärlden ha? Man bör begrunda vad som är inne just nu och med tiden lär man sig hur det fungerar och slipper ligga hopplöst efter. Man kan lugnt konstatera att de flesta konstnärer är gemytligt anpassade till mainstream, alltså till vad som gäller just nu. Intressant är att många inte själva är medvetna om sin anpassning. De har inte lagt ner någon möda på att skaffa sig en självbild.
Igenkänning och avvikelse Den konst konstnären producerar bör helst vara någorlunda igenkännbar för utomstående. Att kännas igen är betydelsefullt för att kunna göra sig synlig i mängden. Samtidigt måste konsten också kunna kännas igen som konst inom DIS. Curatorer vill ha det ”nya” och något som utmärker sig. Därför bör man som konstnär positionera sig gentemot andra konstnärer som befinner sig inom mainstream genom en avvikelse från mainstream, eller med en företagsekonomisk term differentiering. Men det skall vara en avvikelse från kvalificerad mainstream och bör ske med små steg. Vi vill markera att det inte är någon större poäng inom DIS att positionera sig gentemot modernismen eftersom den kampen är över.
Teoretiska anslag och ämnesval Eftersom det är meningsbildningen som gör konsten till något (dess ”aboutness”) gäller det att finna ett innehåll som är intressant för konstvärlden. Konstnärer som idag är engagerade i socialkritiken arbetar i regel med ett speciellt ämne, må det vara energi, Bataille, flyktingar, terrorism eller identitet. Risken med en specifik teori eller ett ämnesval är att en teori kan falla i onåd eller att ett ämnesval blir trivialt.
Materiella aspekter Det är en fördel om man även visuellt kan bli förknippad
med sina verk. Det
Eftersom konstvärldens modenycker är kortvariga gäller det att snabbt fånga upp ett behov eller en efterfrågan. Därför vill vi återigen betona vikten av att lära sig readymade-tekniken och hur man gör ett konstprojekt.
Nätverket Den viktigaste distributionen av information sker via ett utvecklat nätverk. I ett sådant kan man räkna med att kritikern tar hänsyn till vad konstnären gör och skriver om det, konsthallschefen och galleristen är beredda att planera in en utställning när det finns nya saker att visa och att curatorn vet vad konstnären håller på med för att eventuellt kunna visa det på en kommande utställning. Att ha några gallerister som kan sälja det man producerar är en stor fördel. Det är personer som håller sig ajour om det man gör och är beredda att i varje situation som uppstår påverka till konstnärens fördel. Det är naturligtvis svårt att framstå som en konstnär inom DIS genom att skicka in sina alster till den lokala salongen. Vill man tillhöra en viss kategori gäller det att skaffa ett motsvarande nätverk. För att alludera på ett ordspråk: vill man veta vem en person är, se på dennes vänner. I konstvärlden skulle man kunna säga att man bedömer en persons relevans efter dennes nätverk. Det finns också konkurrerande nätverk. Att synas för mycket i ett nätverk kan innebära att ett annat inte vill ha konstnären i fråga. Därför gäller det att finnas inom flera ”rätta” nätverk.
Plats Ett val handlar om var man bor. Man bör ställa sig frågan vilka möjligheter man har att distribuera information om sig själv och sitt arbete. Att vara konstnär i ett perifert område som få i konstvärlden besöker kan vara en positioneringsaspekt i sig men då måste man finna fler vägar att aktivt sprida information om sig själv. Nätverket är på flera sätt lättare att upprätthålla med en närhet till marknaden. Därför ser många konstnärer en fördel i att flytta till ett område eller en stad, som Stockholm, Berlin eller New York, där man i sin ateljé lätt kan visa vad man gör och där man ständigt stöter på konstvärldens agenter. Dessutom är det i regel lättare att befinna sig på en stor marknad även om det råder en större konkurrens mellan konstnärerna. Konkurrensen på stora marknader tenderar nämligen att ständigt erbjuda nya möjligheter för den initiativrike och påhittige eftersom marknaden är mer konkurrensutsatt. Marknaden ändrar sig oftare och snabbare än i de mer perifera orterna.
Att välja rätt ställe att visa upp sig på Tänk på att det är betydelsefullt var man syns någonstans. Bara för att man ställt ut i Berlin eller Paris behöver det inte vara bra för ens cv. De oinvigda kan imponeras av utlandsvistelserna men de initierade vet huruvida det aktuella stället är relevant eller inte. De kanske vet att galleriet eller institutionen i fråga är öppet för vem som helst som kan betala för sig. Eller att man i cv:n hänvisar till något som i praktiken var ett konstprojekt som var öppet för alla som bidrog med material. Dylikt går på sin höjd för sig i början av karriären.
Vilka man skall synas med Om man vill vara en konstnär i DIS bör man synas främst med konstnärer som inte betraktas som lokala eller som modernister. I karriärens tidiga skede spelar det kanske inte så stor roll. Det kan till och med vara bra att hjälpa varandra för att komma vidare. Men att ens namn dyker upp med några erkända konstnärer brukar betyda ett kliv uppåt i konstvärlden.
Priset som positionering I den mesta av strategilitteraturen betonas vikten av ”rätt” pris som en central framgångsfaktor. Av olika skäl spelar priset som en del av positioneringen i konstvärlden en ganska liten roll. Mycket för att konst inte säljer och att det finns andra framgångskriterier än ren försäljning. Konst är ingen ”commodity-vara”.34 Men priset kan signalera kvalitet. Är det för lågt kan det antyda tvivelaktig kvalitet. Konsten besitter i vissa avseende ”parfym effekten”, alltså att en billig vara inte är värd att köpa. Det är först när priset blir högre som kvaliteten automatiskt upplevs som högre. Har man å andra sidan för hög prisnivå begränsar man sin köpgrupp. Förståelsen av konstnärlig kvalitet är vanligen låg bland köparna. Klart är att ytterst få konstnärer skulle vilja framstå som ett lågprisalternativ. Mer om prisfrågan i nästa kapitel.
MARKNADSFÖRING Även en strategisk positionering är i behov av det man kallar marknadsföring. Det gäller att informera om och kommunicera det man gör. Marknadsföringen handlar om att få människor att känna till utställningen, projektet eller konstnären. Det är ett misstag att tro att konstvärlden kommer om en utställning är bra. Publiken måste informeras effektivt. Vi vill påminna om att en stor del av en konstnärs marknadsföring sker inom nätverket, genom de kontakter man skaffar sig och genom personliga möten.
”En uppdaterad portfolio” Varje konstnär bör ha en uppdaterad portfolio som man kan presentera för andra. Den bör vara överskådlig och innehålla följande:
Idag går det att till ringa kostnad lägga denna information på en cd-skiva eller en hemsida. Informationen kan man mejla och cd-skivan är lätt att distribuera. Ibland kan förfrågningar om vad man gör komma väldigt snabbt. Det gäller att ständigt ha sitt material uppdaterat.
Inbjudningar När man får chansen bör man meddela folk att man existerar. Ett bra tillfälle är när man deltar på utställningar. Till vernissager producerar man självfallet vernissagekort. Vernissagekortet kan lätt komma i skymundan och göras i hast eftersom en utställning är ett mångahanda arbete. Det kreativa arbetet med ett vernissagekort lönar sig ofta. Man skall inse att för åtskilliga mottagare blir kortet deras enda kontakt med utställningen. De som har en realistisk möjlighet att komma skall å andra sidan lockas av inbjudningen. Sker utställningen på ett galleri är det vanligt att ett konstverk som avbildas på vernissagekortet är bland de första som säljs.
Att det kan löna sig att arbeta med vernissagekorten visade den legendariske galleristen Anders Tornberg vars vernissagekort oftast var små konstverk i sig själv. En betydande kostnad men den lönade sig på sikt och korten blev samlarobjekt. De blev inramade och hamnade även på museer. Vernissagekortet skickas sedan ut i enlighet med en uppdaterad mailinglista. Ett vanligt fel är att många konstnärer bara skickar till folk som de tror har en fysisk möjlighet att i egen hög person komma till den aktuella utställningen. Det är att missuppfatta vernissagekortets funktion. I själva verket skall man göra utskick till alla i ens nätverk och till alla som kan anses ingå i ens kontaktnät. Det är väsentligt för att upprätthålla den kundkontakten. Folk kommer i regel tillbaka om man blir väl behandlad. Folk som har köpt av en tidigare tenderar gärna att återkomma. Man kan överväga att lägga till en egenhändigt skriven hälsning; inbjudningen blir genast mer personlig –och förpliktigande.
E-post har inneburit en klar förbättring för konstnären. Kostnaden för att göra utskick med den elektroniska mailinglistan är densamma oavsett antalet personer som står med på listan. E-posten har fördelen att man kan länka direkt till en hemsida, till antingen ens egen, institutionens eller galleriets. I vissa fall kan till och med e-posten helt ersätta det fysiska kortet men det skall inte underskattas. Det är ett annat sätt att kommunicera.
Pressvisning Vid
varje utställning bör man se om det är möjligt
att bjuda in till pressvisning.
Ibland kan man göra öppningen till ett större event. I början nämnde vi vikten av tal och att förstå den sociala situationen på en öppning – det gäller att ha fingertoppskänsla. Ett annat möjligt sätt att dra folk är att genomföra en happening eller performance. Fördelen är att det händer något i samband med öppningen, performancen kan framställas så att man missar något ”unikt” om man inte kommer. Glöm alltså inte bort event – denna sociala företeelse som är en variation på temat ”det måste hända något”. Det görs event i alla tänkbara former, ett sätt att umgås och träffa människor där händelsens magnitud avgör vilka och varför de går dit. Man måste locka med något; det allra bästa är att ”alla var där”. På den riktigt stora spelplanen kan man erinra sig Damien Hirsts vernissager till vilka han flyger in diverse celebriteter och där köbildningen slingrar sig flera kvarter bortom galleriet. Det kan man kanske inte klara, vacker nog är den vitt spridda historien om en utställare i Stockholm på 80-talet som lyckades locka så mycket folk till utställningen att galleriets matta blev förstörd. Ytterligare ett sätt att få publiken att känna sig utvald är att bjuda in till förhandsvisning. Även efter öppningen och under utställningen finns mycket att göra. Många gallerister och institutioner är duktiga att arbeta med utställningen under den aktuella perioden – andra lämnar den åt sitt öde. Inledningsvis nämnde vi det idag vanliga med ett tillhörande seminarium. Ibland kan det vara huvudsyftet, utställningen är då en del av seminariet. Några i konstvärlden har under senare år hållit finissage, alltså en bjudning under den sista dagen. Detta är inget folk förväntar sig men det kan vara ett möjligt sätt att dra i de sista tåtarna.
Relationsmarknadsföring Marknadsföring i konstvärlden kan också ses som s.k.
relationsmarknadsföring.
I detta sammanhang är det värt att nämna att en stor del av marknadsföringen också innefattar att man är en bra person att samarbeta med. Därför bör man tänka på att den man samarbetar med också ska få ut något positivt av detta. Därför kanske det kan vara taktiskt att låta curatorn driva igenom sin idé även om man tycker den är lite penibel. Det är inte alltid praktiskt att få ett rykte om sig som besvärlig även om man producerar kvalitet. De flesta vill samarbeta med människor som är allmänt trevliga.
Ett första långsiktigt mål – ”Mitt i karriären”-utställning Ett av de mer långsiktiga mål man ska jobba på är att nå de utställningar som benämns ”mitt i karriären”-utställningar. Det är en retrospektiv utställning men ska inte förväxlas med den retroutställning som görs efter en konstnärs död eller när denne är i slutet av karriären. De har olika funktioner. ”Mitt i karriären”-utställningen är på flera sätt retrospektiv emedan man ofta presenterar många äldre verk. ”Mitt i karriären”-utställningen handlar om en nödvändig markering av att man är att räkna med, både nu och ett tag framöver. Här har man en god chans att bevaka sina intressen och sitt revir. Det ger en möjlighet att på ett utförligare sätt skapa en berättelse kring hela konstnärens produktion. Det är en utställning av stor vikt för den fortsatta frammarschen.
Publikationer / Media Artiklar: En
konstnär kan bli presenterad genom
en artikel. De värdefullaste är naturligtvis de som publiceras
i de större konsttidskrifterna. Men man skall inte glömma bort
de mindre tidskrifterna eller de som kommer i dagspress. En artikel är
i regel ett bra referensmaterial. De flesta konstnärer får,
om ens det, nöja sig med att bli omnämnda i förbigående. Allmänna
medier (ej konstkritik): Åtskilligt av den uppmärksamhet
som bjuds konstnären kommer från allmänjournalistiken.
En reporter gör ett reportage om en utställning eller en konstnär.
Ett sådant inslag är mer populärt hållet och för
att utnyttja möjligheten skall konstnären vid dylika tillfällen
fatta sig enkelt och kort. Det är av största vikt att man bedömer
journalistens kapacitet. Men även om det är en journalist
med intresse och god fattningsförmåga får man hantera
situationen pedagogiskt. Man skall aldrig överlåta några
bedömningar åt reportern. När det gäller en kritiker är
det självklart att denne skall ha sista ordet och konstnärens
vägledning får ske med försiktighet. Allmänjournalisten
gör färre, om ens några, tolkningar och det är säkrast
att försöka att undvika dem. Vi har här inte att göra
med någon som har speciella kunskaper i konst. Har man lite talang
kan man komma med goda formuleringar som kan tas emot tacksamt. Det är
ofta möjligt att få läsa texten innan den publiceras
vilket gör det möjligt att föreslå korrigeringar. Hemsida: Man bör ha en hemsida. Det kostar inte speciellt mycket förutsatt att man själv kan uppdatera den. En hemsida är ett bra och billigt sätt att distribuera material och information om den egna produktionen. Hemsidan bör fungera som den uppdaterade portfolion med cv, kontaktmöjligheter och information om vad som är aktuell för tillfället. Givetvis har man ett visitkort med webbadressen så att det är lätt att lämna information till intresserade. Emellertid bör försiktighet iakttas när det gäller bilder på nätet. Den tekniska kvaliteten har sina begränsningar när det gäller återgivning. Visa inte ogenomtänkt målningar eller andra bilder på nätet. Tänk på vilken upplösningskvalitet som krävs. Tänk också på att det är en skillnad mellan att se en bild i ett galleri eller en konsthall och att se bilden på nätet. Det kanske inte fungerar lika övertygande via Internet.
Böcker: Utbudet
av konstnärmonografier har blivit
mycket stort under de senaste decennierna. Den tryckta bokens värde
för
konstnärens status är självklar. Merparten av de böcker
som skrivs om konstnärer är partsinlagor, dvs. de är producerade
för konstnärens räkning, artiklar är beställda
etc. Detta
skall inte skymma förhållandet att det är utmärkt
att lägga fram en bok när man skall presentera sitt arbete. Man
förväntar
sig inte att färska konstnärer skall komma med böcker.
Lite längre fram förväntar man sig att den finns. Man förvånas ibland över antalet kataloger som ständigt produceras och finns tillgängliga. Få konstböcker bär sig ekonomiskt. Många konstnärer lägger ändå ned mycket investerat kapital på kataloger för att de överhuvudtaget ska finnas. Publikationens värde ligger i att den ökar trovärdigheten. Det kostar ganska mycket att göra en bok. Speciellt om vill ha med bra reproduktioner. Erfarenheten visar att kostnaden för produktion av kataloger har en enorm spännvidd beroende på vem som producerat den. Det finns alltså pengar att spara här. Det kan öppna sig möjligheter till att producera en katalog eller mindre publikation när man får en större utställningsbudget. Kanske till och med av en institution som har för vana att göra publikationer. Det går att få ned kostnaden genom att se till att få med sig bra bilder från sina konstprojekt även när katalogen ännu inte är i sikte. Därför bör man försöka få institutionerna att bekosta en bra dokumentation. Några gallerier står själva för dokumentationskostnaden. I efterhand kan det vara näst intill omöjligt att få tag på ett bra bildmaterial, installationen är nedplockad eller konstverken är skingrade över konstvärlden. Dessutom bör man fundera igenom vad boken ska ha för syfte och vilken målgrupp den riktar sig till. Många gör misstaget att deras första bok ska handla om allt de gjort. Även om den bara är på 16 eller 32 sidor. Resultatet blir därefter. Det är bättre att göra boken koncentrerad och överskådlig. Det bör ingå en teoretisk text. Andra saker att ta hänsyn till är på vilket/vilka språk den skall skrivas och hur många exemplar som skall tryckas. Dokumentationer: är ett så pass intressant område att det är värt att göra några framstötar i filmvärlden. Man har ett behov av att dokumentera sina projekt med video. Gränsen mellan dokumentärt material och konst är inte precis kristallklar. Ett konstprojekt kan dokumenteras och senare visas som en del av ett annat konstprojekt. Man bör vara observant på skillnaden mellan en videofilm som är ett konstprojekt och en dokumenterande sådan som handlar om ett konstprojekt. Det går att inkludera dokumentärt material i en installation och då fyller det en funktion som konst. En ytterligare möjlighet med videodokumentation är att ställa samman en relativt konventionell presentation. Den går att använda som en egen dokumentärfilm när man skall informera om vad man gör.
Det är numera vanligt att åtskilliga konstnärer gör projekt tillsammans med allmänheten eller åtminstone specialiserade delar av den. Gör man ett projekt om ett fotbollslag eller ett där motorcyklar ingår kan man uppnå en god kontakt med människor som har dessa intressen. Det är emellertid mest en skenbar kontakt emedan det egentliga konstprojektet först kommer till tals när det visas i konstvärlden. Det kan också vara så att det finns flera nivåer på ett projekt, att olika grupper kan se det på skilda sätt. Vilket sätt som är ”giltigt” råder det dock ingen tvekan om. Publiceringen sker med tillstånd från förlaget och all form av kopiering eller annat eftertryck är förbjudet.Martin Schibli & Lars Vilks, Bokförlaget Nya Doxa Förlagets hemsida>> |
|
||||